Att använda tjänsten

Kan man använda tjänsten med analog texttelefon?

Nej, från 1/9 2024 kan man inte längre ringa med analog texttelefon.

Kan man använda tjänsten utan förmedling?

Ja. Se instruktion i menyn under "använda tjänsten utan förmedling"

Kan jag få ett samtal förmedlat på ett annat språk?

Samtal kan förmedlas på svenska och engelska.

Vilka kontakter kan jag ringa till med tjänstens appar?

Med tjänstens appar kan du ringa till följande tre kontakter:

Ring valfritt nummer: Används för att komma i kontakt med tjänsten och kunna ringa till valfritt nummer.

112: Enbart för nödkommunikation till 112. Tolkarna kan inte ringa något annat nummer än 112 och samtalet får högsta prioritet för att komma fram så snabbt som möjligt.

Kundtjänst: För frågor, synpunkter och önskemål angående Texttelefoni.se.

Du kan använda både text och ljud i samtalen från apparna.

Måste jag ha mikrofonen påslagen på under samtalet?

Det går att använda tjänsten även om man väljer att stänga av mikrofonen i webbappen. Det blir då ett rent textsamtal istället.

Varför måste jag säga ”KOM” hela tiden?

Som förmedlare sitter man mellan två personer och ska förmedla vad båda säger ordagrant. Det är inte möjligt om alla pratar i munnen på varandra. Av den enkla anledningen att man måste tala växelvis så använder man ett speciellt ord för att berätta att man vill ha ett svar och att man har pratat färdigt. Vi har valt att använda samma system som i övrig enkelvägskommunikation, att använda ordet ”KOM” eller ” * ” för att lämna över och orden ”KLART SLUT” eller ”KLSL” för att avsluta.

Hur vet man att det ringer i appen?

Du märker att det ringer i appen genom att blixten och vibrationer sätts igång, om du är inloggad och således kan ta emot samtal. Du kan ställa in och ändra detta i inställningarna om du vill.

Vem ska jag kontakta när min texttelefon inte fungerar?

Börja med att kontakta supporten hos företaget som gett ut din texttelefon. Du kan även kontakta din förskrivare.

Hur gör jag om jag har glömt lösenordet till mitt konto?

Ditt lösenord kan återställas via följande länk: https://kund.texttelefoni.se/webtc/#/resetpassword.

Vilka samhällsviktiga nummer kan jag ringa via tjänsten?

Du kan ringa till 112 (nödsituationer med fara för liv, egendom eller miljö), 1177 (rådgivning med sjuksköterska och hänvisning inom vården vid sjukdom), 113 13 (få eller lämna information vid större olyckor eller kriser) samt 114 14 (kontakt med polisen för att göra en anmälan eller lämna tips och upplysningar), via tjänsten. Här finns information från MSB om samhällsviktiga nummer och samtalsförmedlande tjänster.

För mer information om hur du ringer 112 via Texttelefoni.se finner du här på hemsidan.

Hur använder jag som är dövblind tjänsten?

Du som dövblind kan använda tjänsten antingen med skriven text eller med punktskrift. Förmedlare kan anpassa förmedlingen genom att skriva långsammare, att endast använda gemener eller att förkorta det som sägs utan att förändra innebörden. Meddela förmedlaren innan samtalet om du önskar någon form av anpassning.

Det finns också redan framtagna anpassningskoder som kan användas för att meddela förmedlaren om hur man önskar anpassning. Dessa skrivs genom utropstecken, önskad anpassningssiffra och ett utropstecken till. Vill man ange fler koder kan man göra det i följd mellan utropstecknen,
t ex !249!

Det går lika bra att använda sig av dessa koder som att förklara i text till förmedlaren hur man önskar anpassningen.

!1! eller # Tala direkt
!2! Jag använder gemensamt textfält, invänta alltid *
!3! Jag använder delade textfält och du får gärna skriva samtidigt som jag
!4! Jag vill att du skriver långsamt
!5! Skriv långsammare
!6! Skriv fortare
!7! Jag vill att du använder gemener och versaler på normalt sätt
!8! Jag vill att du bara använder versaler
!9! Förkorta och förenkla gärna det som sägs

Vilket nummer visas om det inkommer ett samtal från Texttelefoni.se till mig?

Om du som talande och hörande blir uppringd av förmedlare på Texttelefoni.se för att användare önskar nå dig, visas nummer 019-760 69 20. Detta nummer står registrerat på Dynava AB som levererar tjänsten på uppdrag av Post- och telestyrelsen (PTS).

PTS inkluderande telefonitjänster:
Bildtelefoni.net
Teletal.se
118400.se

Tjänsten Texttelefoni.se utförs av Dynava AB på uppdrag av Post- och telestyrelsen (PTS).
Till PTS hemsida

PTS inkluderande telefonitjänster:
Bildtelefoni.net
Teletal.se
118400.se

Tjänsten Texttelefoni.se utförs av Dynava AB på uppdrag av Post- och telestyrelsen (PTS).

Till PTS hemsida