Tillgänglighetsredogörelse för Texttelefoni.se
Innehåll på sidan
Dynava AB som står bakom webbplatsen är upphandlad tjänsteleverantör av Post- och telestyrelsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Den här informationen beskriver hur Texttelefoni.se uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss.
Webbplatsens tillgänglighet
Texttelefoni.se är tillgänglig i enlighet med EN 301549.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?
Om du behöver innehåll från Texttelefoni.se som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan kan du kontakta oss på följande sätt:
SIP-adress för samtal från digital texttelefon: kundtjanst@texttelefoni.se
Från telefon: 020-11 84 73
Via e-post: kundtjanst@texttelefoni.se
Med webbappen och mobilappen rings kundtjänst upp automatiskt när du klickar på Ring kundtjänst.
Rapportera brister
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta kundtjänst, så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet
Den här webbplatsen eftersträvar att vara förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Hur vi testat webbplatsen
Granskning utförd av ETU AB
Senaste bedömningen gjordes 2024-12-05.
Teknisk information om webbappens tillgänglighet
Vi har inga kända brister i tillgängligheten för webbapplikationen Texttelefoni.se.
För att öka tydligheten för användarna vill vi däremot passa på att informera om att inställningar som görs utan att logga in i tjänsten kommer att återställas till utgångsläge vid en uppgradering. Detta eftersom det inte finns möjlighet att spara inställningar för ej inloggade användare.
Teknisk information om den mobila applikationens tillgänglighet
Mobilappen är till stor del förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, men har några brister. Nedanstående brister avser både iOS och Android.
Bristande förenlighet med lagkraven
Under ett pågående textsamtal saknas visuellt beständig information om vilket textfält som används för inkommande respektive utgående text (6.2.2.1 EN). Information för skärmläsare finns däremot. Vår målsättning är att tillhandahålla en tillgänglig och samtidigt användbar app som tillgodoser målguppens behov. Vår bedömning är att användare av Texttelefoni.se i mobilen har större nytta av att all tillgänglig yta på skärmen används för att visa den text som skrivs.
Under pågående samtal kan användare som använder skärmläsare inte få information om samtalstiden då den inte läses inte upp automatiskt och elementet som visar tiden inte går att nå med tangentbordet eller sveprörelse (WCAG 2.0, kriterium 4.1.3). Vår ambition är att ha åtgärdat denna brist senast den 30 juni 2026.
Teknisk information om tillgänglighet gällande mobilappen för Android
Nedanstående brister avser endast mobilappen för Android.
Bristande förenlighet med lagkraven
Användare med nedsatt syn eller färgblindhet som använder ett externt tangentbord kan ibland ha svårt att urskilja var tangentbordsfokus är då kontrastvärdet i vissa fall för lågt (WCAG 2.1, kriterium 1.4.11). Det rör de tre länkar för navigering i appen som finns i underkant i alla vyer, kontakterna i kontaktlistan samt elementen i vyn för inställningar. När dessa element får tangentbordsfokus sker en automatisk färgförändring där kontrastvärdet mellan bakgrund och text/ikon är för låg. Detta beror på att den inbyggda funktionen inte ger ett högre kontrastvärde. I dagsläget går det inte att komma åt den kontroll som styr detta och justera den.
En annan brist är att de naturliga huvudrubrikerna som finns i appens vyer inte förmedlar semantisk information om att de är rubriker (WCAG 2.1, kriterium 1.3.1), vilket försvårar för användare med skärmläsare. Detta beror på att ramverket som används för utveckling av appen inte tillhandahåller en sådan kategorisering för Android.
Oskäligt betungande anpassning
Dynava AB åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för ovanstående innehåll
Vår bedömning är det är för kostsamt att lösa dessa brister med egen anpassning, särskilt med tanke på ramverket MAUI fortfarande vidareutvecklas och med stor sannolikhet kommer att erbjuda möjlighet att uppfylla dessa tillgänglighetskrav framöver.
Hur vi testat tjänstens appar
Granskning utförd av ETU AB
Senaste bedömningen gjordes 2024-10-25.