Tjänstens funktioner

Måste jag registrera ett användarkonto?

Alla har möjlighet att ringa anonymt via webbappen utan att registrera sig. Men för att kunna använda apparna till mobiler och surfplattor samt om du vill kunna bli uppringd i dem eller i webbappen så måste du ha ett användarkonto. För att vara tillgänglig för uppringningsfunktionen behöver du även vara inloggad i appen. Fördelen med att registrera sig är också att man kan skaffa personliga inställningar för till exempel fonter och kontrast.

Du kan skapa ett konto på: https://kund.texttelefoni.se/webtc/#/registration

Vilka webbläsare fungerar tjänsten i?

Den nya klienten kan köras på de flesta webbläsarna. Safari, Chrome, Firefox, Edge och Opera stöder WebRTC (WebRTC är ett applikationsprogrammeringsgränssnitt för webbprogrammering) utan tillägg i webbläsaren. Internet Explorer kräver installation av plugins.

Varför är det två olika samtalsfönster och inte ett?

Grundinställningen i webbappen är nu ändrad till ett textfönster för samtalet. När det kommer till appen har vi skickat en förfrågan om förändring till utvecklaren, så framöver ska man själv kunna välja om man vill ha ett eller två textfönster via inställningarna.

Hur når jag en specifik användare av tjänsten?

Vill man nå någon specifikt så uppger man SIP-adressen till den personen när man ringer tjänsten, alternativt telefonnumret om de har en analog texttelefon. Vill du ha ytterligare vägledning så vänd dig gärna till vår kundtjänst.

Varför sparas inte texten när samtalet avslutas?

Att det tyvärr inte är möjligt att spara texten idag är dels på grund av säkerhetsskäl (ifall man sitter på en offentlig dator kan det få stora konsekvenser till exempel). I nuläget kan du kopiera texten innan ni avslutar samtalet, så kan du själv välja om du vill spara den.

Kan ni söka upp telefonnummer till mig?

När du vill använda Texttelefoni.se så måste du ange vilket telefonnummer du vill ringa och i tjänsten ingår inte nummersökning.

Går det att skapa en telefonbok för mina kontakter?

Rent tekniskt går det att skapa en telefonbok om man har registrerat ett användarkonto, men eftersom vi inte får spara andras personuppgifter hur som helst på grund av GDPR (General Data Protection Regulation) nu så är det här en fråga som vi kommer diskutera med PTS (Post- och Telestyrelsen) innan det tas ett eventuellt beslut om att lansera funktionen framöver.

Hur fungerar talsvarstjänster?

Vissa tjänster har en talsvarsfunktion som bygger på att förmedlaren får göra ett antal val för att hamna på rätt avdelning. Talsvarsfunktionen kan oftast styras med antingen röst eller tonval (DTMF). Använder du en version av texttelefoni som stödjer DTMF så kan du själv trycka på tonvalen och styra talsvarstjänsten så du hamnar rätt.

Kan man lämna röstmeddelande?

Det går bra att lämna röstmeddelande på telefonsvarare via Texttelefoni.se. Du som talar direkt kan själv lämna önskat meddelande, men det går precis lika bra att skriva till förmedlaren och be denne göra detta.

PTS inkluderande telefonitjänster:
Bildtelefoni.net
Teletal.se
118400.se

Tjänsten Texttelefoni.se utförs av Dynava AB på uppdrag av Post- och telestyrelsen (PTS).
Till PTS hemsida

PTS inkluderande telefonitjänster:
Bildtelefoni.net
Teletal.se
118400.se

Tjänsten Texttelefoni.se utförs av Dynava AB på uppdrag av Post- och telestyrelsen (PTS).

Till PTS hemsida